Hilmar Høiensahl, Herbert Herding, Victor Bernau og Einar Rose. Pakken fra Larvik var full av gamle latterkuler.

Mot slutten av 1920-tallet gikk norsk revy inn i det vi kan karakterisere som en gullalder, og det satte også spor innen grammofonplateindustrien. Det tok ikke lang tid fra en melodi utmerket seg på Kristianias revyscene før den nådde befolkningen og deres sveivegrammofoner.

Sporene etter denne delen av norsk underholdnings- og kulturhistorie åpenbarte seg da jeg åpnet en nylig anløpen pakke fra Larvik i Vestfold.

Brunswick hadde operert innen platemarkedet i over ti år, da de i 1928 startet sin egen serie her til lands. I løpet av de nærmeste årene kunne publikum gjennom grammofonplatene oppleve nærkontakt med noen av tidens aller største underholdningsartister.

Blant flere andre perler fant jeg tre av disse Brunswick-utgivelsene fra slutten av 1920-tallet, signert Hilmar Høiensahl, Victor Bernau og Herbert Herding.

Hilmar Høiensahl ble født i Kristiania i 1892. Han la grunnlaget for sin suksess på Kongshavn Bad allerede i 1914, og opptrådte senere både på Maxim og Dovrehallen. Platen «Lattersang» er en typisk Høiensahl-vise. Vidar Vanberg skriver om Høiensahl i sin Brunswick-diskografi: Det ble sagt at hans sangglede skapte problemer for ledelsen i en fabrikk han en tid arbeidet. Grunnen var at han på oppfordring fra sine arbeidskolleger sto opp på en margarinkasse i matpausene, og dro en eller flere av sine humørfylte viser. Det strømmet til tilhørere, og matpausene kunne bli lovlig lange.

Victor Bernau var også ekte Kristiania-gutt, født i 1890. Bernau sies å ha vært en av våre mest markante revyskikkelser, og skapte en stil som satte sitt preg på norsk revy i flere generasjoner. Han kom etter hvert til Chat Noir, hvor han overtok lederrollen etter selveste Bokken Lasson i 1917. I dag kjenner vi mange av Victor Bernaus glansnumre best gjennom Einar Roses versjoner: «Det klarer jeg, serru serru», «Nå går’n på gummisåler» og «Bare rundt omkring».

Herbert Herding ble født i Fredrikstad i 1904, og kalte seg etter hvert bare Herberth med «h» i begge ender. Han hadde erfaring ble flere underholdningsscener i hovedstaden, før han ble engasjert som teatersjef på Hjorten i Trondheim i 1925. Det betød starten på en ny storhetstid for trøndernes ærverdige revyinstitusjon. Derfra gikk han til Chat Noir og en lang rekke andre scener, og beholdt sin popularitet til langt etter krigen.

Av samme generasjon stammet Einar Rose, født i Kristiania i 1898. I pakken fra Larvik var han representert med hele fire plater, alle utgitt på Odeon. Rose debuterte i 1925 og ble tilsatt på Chat Noir året etter. Ganske snart ble visene hans utgitt på platemarkedet, til glede for grammofoneiere over hele landet. Den første platen ble utgitt i 1927, og deretter gikk det slag i slag frem til den siste utgivelsen i 1973.

To tidlige Columbia-plater med Henschiens trio hadde også lurt seg med i platebunken, som for øvrig besto av en fin Reidar Andresen-klassiker og ymse utenlandske slagere.

Her er de norske pressingene:

  • Brunswick 7953, Hilmar Høiensahl: Tyroler/Lattersang
  • Brunswick 7970, Victor Bernau: Det klarer jeg seru seru/Værsgo næste
  • Brunswick 7976, H. Herberth: Graat ikke Jenta mi/Sjømandsløgn
  • Capitol  1966, Les Baxter: Blue Tango/Please, Mr. Sun
  • Columbia DN 15, Henschiens trio: Da du og jeg var sytten aar/Skaugum
  • Columbia DN 42, Henschiens trio: Hønefox/Ved Fjorden
  • Columbia GN 1358, Frank Robert: Trikkevisa/Bamsens fødselsdag
  • Columbia GN 1396, Arne Sveen: Det gamle slott/Maibruden
  • Decca NF 9927, Vera Lynn: Auf Wiedersehen Sweetheart/The Parting Song
  • Musica A 3047, Eva Bakland og Anders Saus: I hvert fall en ponny/Høyt på en palmegren
  • Odeon 147568, Simon Edwardsen: Mor/Din själ
  • Odeon 180048, Einar Rose: Hu svigermoor aa’n Evensen/K.N.S. Sjømandsvals
  • Odeon 180090, Einar Rose: Lina/Charleston paa Toten
  • Odeon 180198, Einar Rose: Camilla/Jeg må øve mig på det
  • Odeon 180253, Einar Rose: Amandus/Anna min venn
  • Philips P 17440 H, The 3 Jacksons: Slager-potpurri nr. 1, side 1/Slager-potpurri nr. 1, side 2
  • Philips P 70083 H, Oswaldo Bercas: La Paloma/Violetta
  • Polydor PS 3007, Victor Cornelius: Potpourri nr. 2, 1. del/Potpourri nr. 2, 2. del
  • Polydor PS 3034, Gösta Jahner: Med min lilla ukulele/Sådant säges bäst med rosor
  • Telefunken T 8276, Reidar Andresen: Tror du på lykkelige dager/Soldatens lengsel