De lå og blinket som sort gull idet jeg åpnet pakken fra Oslo: Bel Canto Record, Concert Record Gramophone, Odeon og gammel Columbia.

Når man fisker frem både den sjette og den syvende utgaven av «Nordlandsnetter» med Jens Book-Jenssen og «Minnenes melodi» med Gunnar Engedahl og Erling Stordahl, lengter man i grunnen til de dager hvor man manglet nettopp disse, og minnes den gode følelsen som oppsto idet disse titlene dukket opp i en innkommende bunke.

Nettopp denne gode følelsen kan underlegges ti-gangen når det dukker opp perler som åpenbarte seg i kveld. Det var ikke fritt for at de to eksemplarene fra Bel Canto Records ble håndtert med ekstra varsomhet idet de ble løftet ut av esken som hadde tatt turen fra Oslo opp til Molde denne uken.

Etter hva jeg forstår, er dette relativt sjeldne plater og derfor svært ettertraktede blant samlere. Her hadde jeg altså, for en rimelig penge, fått både «Under Dobbeltørnen»/«Husarernes Parademarsch» og «Gamle Kammerater»/«Bataille Marsch»!

Bel Canto-etiketten ble etablert i Tyskland i 1909 og inneholdt i hovedsak tyske og britiske innspillinger. Etiketten finner vi i varianter spredt utover hele verden, som Sør-Amerika, Russland, Øst-Europa og Skandinavia, og i dette tilfellet vil jeg tro at jeg har kommet over et par plater som var ment for det danske markedet.

Videre fant jeg flere svært gamle utgaver av Concert Record Gramophone, som var etiketten til The Gramophone Company i årene før de etablerte varemerket His Master’s Voice. Her var Norge representert ved trekkspill-virtuosen Gotthard Erichsen (1882-1964) og innspillingene «Lokkeren» og «Gammel norsk Mazurka» fra rundt 1910.

Mer trekkspill dukket opp på Columbia DN 42, med Henschiens trio. Under dette katalognummeret ga de ut «Hønefox» og «Ved fjorden», innspilt 13. januar 1930 med refrengsang av Leif Berg.

Moro var det også å finne en av de mer vanlige platene, men som jeg pussig nok har manglet frem til nå: Arne Sveens versjon av «Gamle Svarten» – opprinnelig en engelsk sang titulert «Ole Faithful» som ble voldsomt populær i årene før Den annen verdenskrig, og som «alle» skulle oversette og spille inn.

Og selvfølgelig, nok en gang: Gunnar Engedahl og Erling Stordahls «Minnenes melodi» …

De norske pressingene ble denne gang:

  • Columbia DN 42, Henschiens trio: Hønefox/Ved fjorden
  • Columbia GN 1030, Arne Sveen: Stø kurs/En dag kom et brevkort i posten
  • Columbia GN 1040, Kåre Korneliussen: Aften ved Svanvik/Trestegvalsen
  • Columbia GN 1048, Kåre Korneliussen: Eskilstuna-minner/Markedsvalsen
  • Columbia GN 1086, Arne Sveen: Gamle svarten/Når du smiler
  • Concert Record Gramophone 289116/289117, Gotthard Erichsen: Lokkeren/Gammel norsk mazurka
  • His Master’s Voice AL 2740, Trekkspillkameratene: Når vi får landlov/Engang skal vi møtes på ny
  • His Master’s Voice AL 2834, Trekkspillkameratene: Hawaii-drømmer/Månen skal følge meg hjem
  • His Master’s Voice AL 2912, Robert Levins orkester: Sangen om Warsjawa/Når en stjerne står tent
  • His Master’s Voice AL 3180, Odd Schultz: Sørland med sol og sommer/Sangen skal følge deg
  • Musica A 8902, Frank Weylert: St. Hans drøm/Hvis du drar til gamlelandet
  • Odeon 290614/D-6895, Gustav Torrestad: Den kvällen i Sancta Cruz/Bella bella Marie
  • Odeon ND-7000, Gunnar Engedahl og Erling Stordahl: Blomster kan trøste/Minnenes melodi
  • Odeon ND-7061, Gunnar Engedahl og Erling Stordahl: Vesle-Per/Kommer ikke far
  • Odeon ND-7195, Gunnar Engedahl og Erling Stordahl: Måke fortell/En liten svale
  • Polydor S 6020, Rolf Larsen og Hurragutta: Skal vi ikke smile til hverandre/Norske Fritjof
  • Polydor S 625016, Hans Georg Schütz orkester: Når lirekassen spiller/Jeg møtte dig i solskinn
  • Telefunken T-8258, Reidar Andresen: En liten blåveis/Kan du se at våren kommer

Legg igjen en kommentar